Heb je een eigen website? Dan zorg je er ongetwijfeld voor dat deze er gelikt uitziet. Logisch, want een mooie uitstraling zorgt over het algemeen voor een goede eerste indruk. Toch moet je weten dat het niet alleen maar om de uitstraling draait. Sterker nog, dit is niet eens het belangrijkste. De gebruiksvriendelijkheid is namelijk veel belangrijker. Helaas ziet lang niet iedereen met een eigen website dit in. Daarom zijn er nog steeds een groot aantal niet-gebruiksvriendelijke websites. Om jou te overtuigen hiermee aan de slag te gaan, vertellen we je in deze tekst wat het belang is van een gebruiksvriendelijke website.

Bezoekers blijven langer hangen
Verkoop je producten op jouw website? Dan wil je uiteraard dat zoveel mogelijk mensen er een aankoop doen. Als dit niet gebeurt, is jouw website mogelijk niet gebruiksvriendelijk. Komen er wel veel bezoekers, maar verkoop je niet of nauwelijks iets? Dan kan dit maar zo het gevolg zijn van een slechte gebruiksvriendelijkheid. Bezoekers keren een niet-gebruiksvriendelijke website doorgaans namelijk snel de rug toe. Zo heeft de gemiddelde internetgebruiker geen zin om lange tijd te wachten alvorens een pagina geladen is. Een onduidelijke structuur kan er ook voor zorgen dat bezoekers jouw website binnen een paar tellen weer verlaten. Wil je dat ze blijven hangen? Zorg er dan voor dat je een gebruiksvriendelijke website hebt.

Je bent beter vindbaar voor zoekmachines
Een gebruiksvriendelijke website is niet alleen belangrijk voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Als je hoog in de resultaten van een zoekmachine wilt komen, moet je namelijk ook zorgen voor een gebruiksvriendelijke website. Een zoekmachine als Google gebruikt bijvoorbeeld bots om jouw pagina te crawlen. Hierbij wordt in feite gekeken of jouw website aan alle criteria van de zoekmachine voldoet. Blijkt uit de ‘scan’ dat jouw website niet gebruiksvriendelijk is? Dan kom je vast en zeker niet bij de eerste resultaten in Google te staan. Gevolg hiervan is dat minder bezoekers jouw website weten te vinden. Kortom: een gebruiksvriendelijke website is ontzettend belangrijk.

Zorgt voor een hoger conversieratio
Het is leuk als je dagelijks veel bezoekers naar jouw website trekt, maar bezoekers alleen dragen niet bij aan de conversieratio van jouw website of webshop. Dit percentage stijgt namelijk pas als bezoekers datgene doen wat je wilt dat ze doen op jouw site. Denk bijvoorbeeld aan een product aanschaffen, een dienst afnemen, inschrijven voor de nieuwsbrief, een offerte aanvragen of contact opnemen. Als je een gebruiksvriendelijke website hebt, is de kans een stuk groter dat zij één van de genoemde handelingen verrichten. Hoe meer bezoekers dit doen, des te hoger de conversieratio. Aan de hand van dit percentage kun je achterhalen of en in hoeverre jouw website of webshop succesvol is.

Laat jouw site gebruiksvriendelijk maken
Ben je inmiddels overtuigd van het belang van een gebruiksvriendelijke website? Dan wil je zelf mogelijk ook wel aan de slag met het gebruiksvriendelijk maken van jouw site. Probleem is alleen dat veel mensen geen idee hebben waar zij moeten beginnen. Als je hier ook moeite mee hebt, raden wij jou aan om hier niet zelf mee aan de slag te gaan. In dat geval kun je beter een online marketingbureau in Hilversum in de armen nemen. Zij weten namelijk als geen ander hoe zij jouw website gebruiksvriendelijk(er) kunnen maken. Het inschakelen van een specialist kost je geld, maar jouw omzet kan er ook door stijgen. De conversieratio wordt namelijk hoger en dat kan uiteindelijk meer inkomsten tot gevolg hebben.