Persoonlijke gezondheidsomgeving verbetert communicatie tussen diabetespatiënten en zorgverleners

Zorgnetwerk Midden-Brabant (ZMBR) en Philips lanceren een persoonlijke gezondheidsomgeving op het HealthSuite Digital Platform. Het platform is in co-creatie met zowel patiënten als professionals ontwikkeld en maakt het mogelijk allerlei relevante data rondom de patiënt te verzamelen en delen. De persoonlijke gezondheidsomgeving is in eerste instantie ontwikkeld voor patiënten met diabetes mellitus type 2, maar zal in de toekomst voor andere patiëntgroepen beschikbaar worden.

Voor het project heeft Philips samengewerkt met ZMBR, een samenwerkingsverband van regionale zorgaanbieders zoals het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, GGZ, VV&T-organisaties en huisartsen. Een zorgteam rondom een patiënt kan uit zeer veel verschillende zorgverleners bestaan. Dat is niet alleen voor de patiënt lastig, maar ook voor zorgverleners die onderling informatie willen uitwisselen. Volgens de Future Health Index van Philips hebben 50 procent van de zorgprofessionals en 93 procent van de patiënten in Nederland namelijk niet het gevoel dat zij controle hebben over medische gegevens.

Gebouwd rondom de patiënt

De persoonlijke gezondheidsomgeving die door Philips en ZMBR is geïntroduceerd biedt uitkomst. De omgeving is volledig rondom de patiënt gebouwd. Patiënten kunnen zelf gegevens invoeren, maar ook gezondheidsgegevens vanuit ziekenhuizen of huisartsen worden op het platform verzameld. Via de cloud omgeving van Philips HealthSuite Digital Platform zijn er technische koppelingen gemaakt, waarbij het platform ervoor zorgt dat de data met elkaar kunnen worden geïntegreerd.

HealthSuite Digital Platform wordt ook ingezet voor connectiviteit tussen apparaten en de verschillende systemen. Met een slimme weegschaal kan een patiënt bijvoorbeeld zelf data uploaden in het systeem, waarna de gegevens direct zichtbaar zijn in het overzicht. Daarnaast worden ook de labwaardes uit het ziekenhuis geüpload naar de portal en de app van de patiënt. De patiënt krijgt hierdoor meer inzicht in zijn medische situatie en behoudt de regie over zowel zijn ziekte als de beslissingen die hij daar dagelijks over neemt. Door de ingebouwde chatfunctie kunnen zorgverlener en patiënt bovendien direct met elkaar communiceren. Patiënten kunnen de app met een persoonlijke login op hun smartphone gebruiken en zelf kiezen met wie ze het dossier willen delen.

Een patiënten van het Zorgnetwerk Midden-Brabant krijgt uitleg over het gebruik van de persoonlijke gezondheidsomgeving (bron: Philips)

Een patiënten van het Zorgnetwerk Midden-Brabant krijgt uitleg over het gebruik van de persoonlijke gezondheidsomgeving 

Interface voor zorgverleners

Voor zorgverleners is er een interface waarop ze kunnen inloggen en de geïntegreerde patiëntbestanden kunnen inzien. Het gaat om een gedeeld dossier, waarin zorgverleners onderling notities kunnen uitwisselen, ontwikkelingen in de patiëntgegevens kunnen analyseren en patiëntdoelen kunnen formuleren. Dat bevordert de onderlinge samenwerking binnen het gehele ecosysteem aan zorgverleners dat de patiënt behandelt.

“In de medische wereld draait veel om data, maar die data moeten wel geïntegreerd worden in het zorgproces. Een gedeeld dossier is een fantastische stap om al die gegevens op één plek samen te brengen, zichtbaar voor zowel patiënt als zorgverlener. Ook de communicatie verbetert, omdat zorgverleners en patiënten elkaar altijd via de chatfunctie kunnen bereiken. Zo zijn patiënten minder afhankelijk van doktersbezoek en kunnen vragen, zorgen en twijfels snel besproken worden. Door de oplossing hebben zorgprofessionals bovendien een veel beter inzicht in de medische tijdslijn van de patiënt. Zorgprofessionals hoeven zich niet meer te baseren op momentopnamen in de spreekkamer, maar hebben een uitgebreid overzicht voorhanden waarmee ze beter dan ooit gerichte zorg kunnen bieden als dat nodig is”, aldus Mark van Meggelen, Senior Director Philips Health Systems Benelux.

Co-creatie binnen Philips HealthSuite Labs

De persoonlijke gezondheidsomgeving is ontwikkeld binnen het HealthSuite Labs. In deze omgeving werkt Philips, samen met een uitgebreid zorgnetwerk, aan specifieke uitdagingen binnen de zorg. De aanpak is gebaseerd is op co-creatie, design thinking en agile ontwikkelmethoden.

“In juli 2015 gingen we met Philips, patiënten en zorgverleners om de tafel om de zorg voor mensen met diabetes te verbeteren”, vertelt Veronique Holtmaat, directeur ZMBR. “Die samenwerking voelt heel natuurlijk, omdat Philips en ZMBR allebei inzetten op meer regie over de eigen gezondheid. Bovendien hadden we elkaar nodig. Philips heeft jarenlange ervaring in medische technologie en wij hebben een uitgebreid netwerk van zorgorganisaties. Inmiddels zijn we in de testfase beland en blijven we het prototype verbeteren op basis van de feedback van testgebruikers. Zo krijgen we steeds scherper inzicht in de manier waarop die verbeteringen het zorgproces beïnvloeden. Deze eerste stap is voor ons cruciaal in de verdere aanpak van andere chronische ziekten.”

Pilot

Eind januari 2017 is de persoonlijke gezondheidsomgeving uitgezet bij patiënten en huisartsen, waarmee ZMBR en Philips willen achterhalen hoe dit het gedrag van patiënten en de samenwerking tussen zorgverleners beïnvloedt. Tijdens deze pilot ligt de focus op huisartsenpraktijken, maar de oplossing is eenvoudig door te trekken naar specialisten in het ziekenhuis, om zo nog volledigere communicatielijnen tussen patiënten en professionals te creëren. Ook zal deze omgeving in de toekomst voor andere patiëntgroepen dan diabetespatiënten ingezet worden.

email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *