eHealth pilots bij UMC Utrecht leveren veelbelovende resultaten op

De eerste resultaten van een eHealth pilot met patiënten met ALS, jeugdreuma en hoge bloeddruk bij het UMC Utrecht zijn positief en veelbelovend. Door eHealth in te zetten wil UMC Utrecht samen met patiënten en ketenpartners zorg beschikbaar stellen op het moment dat het echt nodig is, meer zorg op maat kunnen leveren en een betere samenwerking tussen zorgverleners realiseren.

UMC UtrechtEen drietal pilot is in juni gestart: ALS Thuismeten, cVitals Bloeddruk en Reuma2Go. Ruim 60 patiënten leggen via apps allerlei gegevens vast, zoals bloeddruk, gewicht, pijnscore en algemene gesteldheid. Na een half jaar hebben de patiënten samen met betrokken zorgverleners de pilots geëvalueerd. De patiënten blijken positief te zijn over het thuis monitoren van hun gezondheid en de feedback die zij hierbij krijgen van hun zorgverlener.

Gewichtsverlies vroegtijdig ontdekt

Tijdens de pilot werd bij één van de ALS-patiënten in een vroegtijdig stadium gewichtsverlies ontdekt. Dit kan te maken hebben met achteruitgang van het slikken. De zorgverleners kon na het opmerken van dit gewichsverlies direct contact op nemen met de patiënt en behandelmogelijkheden bespreken. Deze achteruitgang zou zonder thuismonitoring pas bij de volgende afspraak zijn opgemerkt.

De pilots hebben ook een aantal verbeterpunten aan het licht gebracht. Zo blijken patiënten met jeugdreuma bijvoorbeeld meer behoefte te hebben aan feedback op hun metingen in tijden dat het minder goed gaat. Daarnaast willen gebruikers van cVitals Bloeddruk meer inzicht in het meetschema en ontvangen zij graag persoonlijke meldingen. Bekijk de volledige evaluatie van ALS Thuismeten, cVitals Bloeddruk en Reuma2Go.

Just in time

De nieuwe eHealth-initiatieven zorgen voor een nieuwe manier van zorg aanbieden. Hierdoor wordt een zorgcontinuüm gecreëerd, stelt Wouter van Solinge, ambassadeur eHealth & Big Data in het UMC Utrecht. Van Solinge: “Dit heeft impact op de patiënt, maar ook op de manier van werken van een zorgverlener en de zorgorganisatie. In plaats van reguliere afspraken, zal de zorg meer gegeven worden wanneer het nodig is, ‘just in time’. Door middel van de pilots onderzoekt het UMC Utrecht deze nieuwe werkwijze om het op een gedegen manier te implementeren in de organisatie.”

email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *