LifeApps; pragmatisch innoveren

De juiste technologieën doelmatig en snel toepassen in de zorgpraktijk

Je hoort het vaak: ‘innovaties in de zorg volgen elkaar steeds sneller op’. Dat klopt allemaal wel, maar de realiteit is nog een stuk ingewikkelder.

Hoe dan wel?

De innovaties van gisteren worden nog lang niet altijd succesvol toegepast. Tegelijkertijd kloppen er inderdaad met regelmaat nieuwe technologische doorbraken op de deur. Is het verstandig om te investeren in cloud-technologie, mobiele apps, of kunnen we beter inzetten op augmented reality en machine learning? En, vooral, hoe bereiken we met deze technologieën onze doelstellingen als organisatie? Hoe zorg je er kortom voor dat je op technologisch gebied niet de boot mist, maar ook niet op de verkeerde boot stapt?

Het is bijna onmogelijk voor zorginstellingen om nog te zien welke technologieën er nu écht toe doen en kunnen bijdragen aan betere en efficiëntere zorg. Daarom komt Info Support uit Veenendaal met LifeApps; een bundeling van technologische oplossingen en IT-specialisten die innovatie in de zorg stimuleren.

Het uitgangspunt van LifeApps, dat werd geïntroduceerd tijdens het Mobile Healthcare event in Utrecht, is dat innovatie samen met zorginstellingen wordt opgepakt en snel wordt uitgewerkt. We gaan samen aan tafel om te ontdekken wat er nodig is om de zorg beter te maken. Binnen een paar weken na zo’n meeting ligt er al een pilot die gebaseerd is op oplossingen die zichzelf al hebben bewezen in de zorg, gecombineerd met technologische innovaties.

Het team achter LifeApps bestaat uit ruim zeventig IT’ers met jarenlange ervaring in de sector. Ze ontwikkelden innovatieve concepten en standaarden voor VECOZO en SBGGZ en het ZorgInfo Verstrekkingenportaal, waarmee meer dan honderd miljoen euro is bespaard op inzet van hulpmiddelen als rolstoelen.

Augmented reality

Onder LifeApps vallen verschillende producten, waaronder een oplossing die video-consults tussen patiënt en arts mogelijk maakt, een online cliëntportaal en zelfs augmented reality. We verwachten dat met name de HoloLens van Microsoft veel nieuwe mogelijkheden gaat bieden voor de zorg. Zo kunnen artsen of studenten live, in 3D, meekijken met een operatie. Ook is het best denkbaar dat artsen en verpleegkundigen in de toekomst voortdurend een HoloLens dragen; zo hebben ze overal en altijd toegang tot onderzoeksuitslagen, meldingen over calamiteiten en actuele statussen van patiënten.

Dankzij de pragmatische en holistische aanpak van LifeApps verwacht Info Support zorginstellingen te helpen bij het realiseren van drie doelstellingen. Het reduceren van zorgkosten is mogelijk met oplossingen als Thuismeter, ScreenConsult en Client360 – deze verlagen de reiskosten en zorgen voor een efficiëntere inzet van specialisten. Het cliëntportaal en augmented reality leveren daarnaast een bijdrage aan een verbetering van de zorgkwaliteit, door een optimale en actuele weergave van informatie. Ten slotte verwachten we dat technologische innovatie ervoor gaat zorgen dat instellingen de toegankelijkheid van de zorg kunnen vergroten. Met de Thuismeter, bijvoorbeeld, kunnen patiënten thuis glucose- en bloedwaarden opmeten en doorsturen naar de zorgorganisatie.

Max Verhorst, sales manager Info Support

email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *