Onderzoek: ‘Leren via e-learning levert betere zorg op voor cliënten’

E-learnings zijn populair. Zorgprofessionals vinden dat leren via e-learnings betere zorg oplevert voor de cliënt. Het merendeel zegt dat hierdoor de zorg voor de cliënt verbetert.

Onderzoek: ‘Leren via e-learning levert betere zorg op voor cliënten’Dit blijkt uit recent onderzoek onder 962 mensen door Zorg voor Beter, een kennisplein voor de langdurige zorg (VVT) en een gezamenlijk initiatief van ActiZ, Vilans, V&VN en ZonMW. Voor het eerst heeft Zorg voor Beter onderzocht in hoeverre instrumenten in de praktijk gebruikt worden. Maar liefst 85% van de respondenten heeft één van de instrumenten op het kennisplein in de praktijk gebruikt. De e-learnings worden het meest gebruikt (45%), gevolgd door de poetsinstructiekaarten (22%) en de 80 alternatieven voor vrijheidsbeperking (21%). Meer dan de helft van deze gebruikers meent dat de zorg voor cliënten door deze instrumenten verbeterd is.

E-learnings populair

Een bezoeker schreef: ‘De e-learnings zijn geweldig. Top! Ik leer er veel van, of fris mijn kennis ermee op.’ De informatie wordt gebruikt voor vakkennis op peil houden en directe toepassing in de zorg. Professionals proberen bijscholing vaak te combineren met hun werk en een druk privéleven. Met E-learning kan er maatwerk geboden worden. Zeker wanneer dit gebeurt door het verbinden van de online opgedane kennis met reflectie in het team.

Sonja Kersten, directeur V&VN: “Deze vorm van bijscholing past bij deze tijd. Wij doen er veel aan om ervoor te zorgen dat verpleegkundigen en verzorgenden die hun deskundigheidsbevordering bij willen en moeten houden, dit zoveel mogelijk doen op een manier die bij hen past. V&VN is partner in Zorg voor Beter om zorgmedewerkers in de langdurige zorg praktische informatie te bieden die aansluit bij de praktijk. Het is goed om te horen dat de professionals zelf veelvuldig gebruikmaken van de instrumenten en de zorg er door zien verbeteren.”

Professionaliteit centraal

Ruimte voor kwaliteitsverbetering is extra belangrijk nu de zorg verandert en de cliënt steeds meer de regie krijgt, samen met familie, vrienden en vrijwilligers. De zorgprofessional hierin extra ondersteunen via concrete middelen zoals e-learnings is volgens Zorg voor Beter een essentieel onderdeel van die verandering. De e-learning Goed in Gesprek ondersteunen zorgprofessionals bijvoorbeeld in hun gesprekken met de cliënt, met elkaar en met het management over de manier waarop zij de zorg invullen.

email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *